Ушбу мақолада бошланғич синф мактаб ўқувчиларининг мантиқий фикрлаш қобиялиятларини ошириш ва математика фанини яхши ўзлаштириш йўллари ўрганилди. Ўқувчиларнинг ижодий қобилиятларини ва мантиқий фикирлаш даражаларини оширишда математика фани катта аҳамиятга эга бўлганлиги сабапли ўқувчиларнинг ёшига қараб математика фанига оид ҳар хил мантиқий саволлар ва масалалар тузиш кераклиги белгилаб берилди.
Калит сўзлар: мантиқий саволлар ва масалалар, ижодий қобиоиатларини ошириш, ҳайётга янгича ёндашиш.
В этой статье рассматриваются способы, с помощью которых учащиеся начальных классов могут улучшить свои логические способности и освоить математику. Важность математики в развитии творческих способностей учащихся и логического мышления определялась необходимостью различных логических вопросов и вопросов связанных с математикой, в зависимости от возраста учащихся.
Ключевые слова: логические вопросы и проблемы, совершенствование творческих способностей, новые подходы к жизни.
Фундамент қанча мустахкам булса уй мустахкам, чидамли ва чиройли булади. Ёш авлод қанча соғлом, хар тамонлама етук, билимли, эркин фикирлашга ўрганган булса Ватанимизда хар тамонлама ривожланиб бора веради. Ёшларимиз биз кутгандек тарбия куришлари учун, таълим олишлари учун давлатимиз тинимсиз хизмат кўрсатиб мехнат қилиб келмоқда. Бунда ёш авлоднинг хар тамонлама етук инсон булиб етиши учун нималарга этибор бериш кераклиги аниқ курсатиб берилган .
Бошланғич таълимнинг хозирги босқичида ўқитувчи олдида турган асосий вазифалардан бири ўқувчиларда мустақил таълим олиш қобилиятларини ривожлантиришдан иборат. Ўқувчиларнинг ёши ва билим хусусиятларига қараб мустақил ҳисоблашга асосланган бошланғич синф математика фани бу вазифани амалга оширишда катта имкониятларга эга .
Ўқувчиларда мустақил таълим олиш қобилятини ривожлантиришнинг хар хил усуллардан фойдаланишимиз мумкун. Айниқса, ўқуш характерига боғлиқ топшириқлар бериш мана шундай тасирчан ва фойдали усуллардан ҳисобланади. Бу вазифаларни хар хил йўллар билан амалга оширишимиз мумкун. Шулардан бири ўқувчиларнинг мустақил изланишга, уларнинг ойлаш қобилятларини оширишга қаратилган тарқатма материалларга олдиндан тузиб қуйилган топшириқлардан фойдаланиш усулидир .
Топшириқлар хар бир синф учун алохида мавзу материали асосида тузилган булиб, асосан ўқувчиларнинг билимларини такрорлаш ва мустахкамлашга қаратилган. Биз шундай топшириқларни тузишда қуйдагиларни амалга оширищимиз мумкун:
- Хар бир мавзуга оид тузиладиган топшириқларни уч вариантда:
а) узлаштириши паст булган ўқувчилар учун таёрланган топшириқлар;
б) узлаштириши ўртача булган ўқувчилар учун таёрланган топшириқлар;
в) аъло ўқидиган ўқувчилар учун таёрланган топшириқлар;
- Топшириқларнинг хар бир вариантида қуйдаги уч хил характердаги вазифаларнинг булишини таъминлаш:
а) асосий ўқув материалини узлаштиришга қаратилган вазифалар;
б) уқувчилар кунликмасини ривожлантириш ва мустахкамлашга қаратилган торшириқлар;
в) ўқувчиларнинг ижодий қобилиятларини мустақил таълим олиш кўникмаларини оширишга қаратилган топшириқлар.
Энди 2–3–4-синф ўқувчилари учун тайёрланган топшириқлардан фойдаланиб, ўқувчиларнинг мустақил ишларини ташкил этиш буйича тажрибамизни баён қиламиз .
Топшириқлардан системали турда фойдаланиб бориш ўқувчиларнинг билим сифатини оширишга катта ёрдам беради .
2-синф ўқувчилари учун 1-вариант
Хатни қйси почта қутисига соламиз?
6+4+2 5+5+2 7+3+2 |
8+2+3 2+8+3 1+9+3 |
4+6+1 3+7+1 9+1+1 |
1+9+4 5+5+4 6+4+4 |
3+7+5 4+6+5 2+8+5 |
14–4+3 18–8+4 13–3+5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2- синф ўқувчилари учун 2-вариант
Қайси сонлар билан фақат ўрин олмашиш орқали туғри тенгликни пайдо қилиш мумкун?
▲▼+▼▲=99 ▲▼+▼▲=99 ▲▼+▼▲=99 |
18+81=99 27+72=99 36+63=99 |
▲▼+▼▲=77 ▲▼+▼▲=77 ▲▼+▼▲=77 |
16+61=77 25+52=77 34+43=77 |
3- синф ўқувчилари учун 1-вариант
Жадвални тулдиринг.
Сон |
Юзликлар |
Онликлар |
Бирликлар |
Разрядли қушилган қушимталар |
326 |
3 |
2 |
6 |
300+20+6 |
785 |
|
|
|
|
548 |
|
|
|
|
303 |
|
|
|
|
698 |
|
|
|
|
3- синф ўқувчилари учун 2-вариант
Гулбоқ лагерига уч дост келди: Марат, Юлдаш ва Ғайрат. Уларнинг хар қайсиси ушбу фамилияларнинг бири эканлиги белгили: Аллаяров, Караматдинов, Ғаниев. Марат Ғаниев эмас, Юлдошнинг отаси инженер. Юлдош 6 — синфда ўқийди. Ғаниев 5 — синфда ўқийди Аллаяровнинг отаси слесарь. Болаларнинг хар қайсисининг фамилияси қандай?
Ечими: Марат Аллаяров, Юлдош Караматдинов, Ғайрат Ғаниев
4- синф уқувчилари учун 1-вариант
Расмдан бир нуқтадан бошлаб юриб, қаламни қоғоз юзасидан кутармаган холда чизиб чиқишга буладиган шаклларни топиб, бир юриш билан чизиб чиқинг.
Жавоби: биринчи ва иккинчи расм.
|
|
|
1-расм |
2-расм |
3-расм |
4- синф ўқувчилари учун 2-вариант
Юзаси маълум туғри тўрт бурчакнинг узунлиги ва энининг сон қийматини топинг.
Майданы |
Узынлығы |
Ени |
48 см2 |
8 |
6 |
45см2 |
9 |
5 |
88 см2 |
11 |
8 |
Бундай топшириқлардан хар бир дарсда янги мавзуни ўтилган материал билан боғлиқлик қисмида ва янги мавзуни мустахкамлаш босқичида ўтказиш мақсадка мувофиқдир .
Ёш авлоднинг таълим — тарбия олиб жамиятда ўз ўрнини топиши учун купгина ишларни амалга ошириб, булар асосида фанлар буйча янгидан Давлат таълим стандартлари (ДТС), дарсликлар ишлаб чиқарилмоқда. Уларда асосий масала қилиб ўқувчиларни эркин фикрлашга ургатиш, хар тамонлама мантиқий уйлаш қобилятларини ривожлантириш масалалари йўлга қўйилмоқда. Бунда берилган материалларни ўқувчиларга етказиб бериш ўқитувчининг махоратига ва билимига боғлиқдир.
Адабиётлар:
- Б. Абдуллаева, М. Ташпулатова, А. Садикова, Ю.Жаббарова, Н. Мухитдинова. «Математика 3-синф» ўқтувчилар учун методик қўлланма. Ташкент — 2016.
- Л. Ж. Ахметова, С. Ж. Нурушева. «Қызықты математика 2–4-сыныптар». Орал — 2016.
- И. Тўйчиева. «Замонавий педагигик жараённи талаба шахсига йўналтириш муаммолари». Янги педагогик техгология — таълим назариясини харакатга келтирувчи куч Республикавий илмий — назарий анжуман материаллари (6–7-май, 2011).
- Н. Барноева. «Билимингни сина!» Бошланғич таълим журнали 1-сон. 2018.
- www.pedogog.uz