Тошкент тиббиёт академияси талабалари ўртасида ўтказилган сўровнома талабаларининг тиббий фаоллиги бир мунча пастлиги, яъни 43,5 % ўзини жуда ёмон ҳис қилган тақдирдагина тиббий ёрдамга мурожаат қилишини айтган бўлса, 49,7 фоизи эса ўз-ўзини даволаш билан шуғулланишини айтган. Талабаларнинг тиббий фаоллигини ошириш мақсадида улар орасида соғлом турмуш тарзини кўпроқ тарғибот қилиш лозим.
Калит сўзлар: талаба, саломатлик, муҳофаза қилиш, тиббий фаоллиги, сўровнома.
Опрос, проведенный среди студентов Ташкентской медицинской академии, показал, что медицинская активность студентов несколько низка, то есть 43,5 % заявили, что обращаются за медицинской помощью только при очень плохом самочувствии, а 49,7 % заявили, что занимаются самолечением. Для повышения медицинской активности студентов необходимо больше пропагандировать среди них здоровый образ жизни.
Ключевые слова: студент, здоровье, охрана, медицинская активность, анкета.
Талаба ёшлар саломатлигини муҳофаза қилиш ҳар қандай жамиятнинг энг муҳим ижтимоий вазифаларидан бири ҳисобланади. Олий ўқув юртлари талабалари — мамлакатнинг ижтимоий-иқтисодий, интеллектуал, ижодий салоҳияти. Шу билан бирга, талабаларни юқори хавф гуруҳига киритиш мумкин, чунки жамият ва давлатнинг деярли барча асосий соҳаларида инқирознинг салбий таъсири замонавий талабаларнинг ёшга боғлиқ мураккаб муаммоларига боғлиқ [2, 5].
Aҳоли ўртасида соғлом турмуш тарзини шакллантириш кўп жиҳатдан тиббиёт ходимларининг касбий фаолиятига боғлиқ бўлса-да, шу билан бирга, талабалар, умумий амалиёт шифокорларининг тиббий фаолиятининг таъсири, уларни тиббий кўрикдан ўтказиш самарадорлиги, тиббиёт ходимларига ишончи талабалар томонидан олинган тиббий маълумотлар манбаларининг ишончлилиги ва тиббий ёрдам сифатини баҳолаш даражаси бўлажак умумий шифокорларнинг бирламчи тиббий ёрдам соҳасидаги профессионал фаолиятга потенциал тайёргарлигини шакллантириш бўйича чора-тадбирларни ишлаб чиқиш учун асосдир [1, 7, 10].
Профилактика тиббиёти — соғлиғини сақлаш ва яхшилаш, шунингдек касалликларнинг олдини олиш учун одамлар ва аҳоли саломатлиги билан боғлиқ бўлган тиббиёт соҳаси. Бугунги кунга келиб Ўзбекистонда профилактика тиббиёти турли ёш тоифаларидаги касалликлар ривожланишининг олдини олиш, аҳоли саломатлигини шакллантиришда соғлом турмуш тарзи зарурлигини таъминлашдан иборат [6, 8, 9].
Тиббий фаоллик — бу ўз соғлиғига ва бошқаларнинг соғлиғига бўлган муносабати, тиббий кўрсатмалар ва рецептларни бажариш, гигиена тавсиялари, меъёрлар, тиббиёт муассасаларига бориш қоидалари ва муассасаларнинг ўз ишлари [3, 4, 11].
Тиббий фаолликка қуйидагилар киради:
1) Тиббий муассасаларга ташриф буюриш, тиббий тавсияларга, рецептларга риоя қилиш;
2) Даволаш, профилактика, реабилитация давридаги ҳатти-ҳаракатлар, шу жумладан. ўз-ўзини даволаш, бошқа тиббий чоралар;
3) Аҳоли саломатлигини муҳофаза қилиш ва мустаҳкамлашда иштирок этиш, бошқаларнинг соғлиғига ғамхўрлик қилиш (профилактика, даволаш, тиббиёт муассасаларининг иши ва бошқалар);
4) Ёмон одатларни, урф-одатларни, урф-одатларни бартараф этиш, яъни. соғлом турмуш тарзини шакллантиришда инсоннинг мақсадли фаолияти.
Ҳаётда юқори тиббий фаоллик ҳаётнинг бутун даври учун зарурат ва заруратдир.
Тадқиқот мақсади: Тошкент тиббиёт академияси (ТТА) талабаларининг тиббий онги ва тиббий фаоллик даражасини ўрганиш.
Материаллар ва усуллар: Ушбу тадқиқотда ТТА 120 нафар талаба иштирок этди уларнинг 45 нафари қиз бола ва 75 нафари ўғил бола. Тадқиқот ўтказишда Aнкета-сўров усулидан фойдаланилди. Ушбу тадқиқотни ўтказиш учун биз ТМA талабаларининг тиббий хабардорлиги ва тиббий фаоллик даражасини баҳолашга имкон берувчи сўровнома туздик. Сўровнома аноним тарзда ўтказилди. «ТМA талабаларининг тиббий фаоллигини ўрганиш» деб номланган сўровномамиз 15 та саволдан иборат бўлиб, Сизнинг саломатлигингиз учун ким кўпроқ жавобгар? Касаллик белгилари юзага келганда қайси тиббий ташкилотга мурожаат қилишингиз мумкинлигини аниқ биласизми? Сизнинг таҳсил олаётган олий таълим муассасасида соғлиғингиз билан боғлиқ муаммолар бўлса, қаерга мурожаат қилишингиз мумкинлиги ҳақида маълумот берилганми? Сиз ўз соғлиғингизни қандайдир тарзда назорат қиласизми? Соғлиқни сақлаш мутахассислари ва бошқалар томонидан сизга берилган тавсияларга қанчалик риоя қиласиз. Олинган маълумотларни таҳлил қилиш учун статистик ишлов бериш усуллари қўлланилди.
Натижалар ва муҳокама. “Сизнинг саломатлигингиз учун ким жавобгар? Респондентларнинг 90 фоизи ўз соғлиғи учун ўзлари жавобгар эканлигини, қолган 11 фоизи эса давлат ва уларнинг ота-оналари жавобгар деб жавоб берган.
Талабалардан Сиз ўз соғлиғингизга эътибор берасизми ёки йўқми деган саволга улардан 100 % ижобий жавоб олиш кутилган эди. Бу саволга респондентлардан 9 % ўз соғлиқларига бефарқ эканлигини таъкидлади.
Иштирокчиларнинг жавобларига қараб, биз уларга “Саломатликка таъсир кўрсатувчи асосий омилларга нималар киради?” деб мурожаат қилдик.
Иштирокчиларнинг 43 % гигиенага, 36 % ҳаёт тарзига, 11 % атроф муҳит омилларига ва 10 % тиббиётга деб жавоб бердилар.
“Касаллик ҳолатида кимга ва қандай ҳолларда мурожаат қилиш керак?” деб сўраганда, бу саволга респондентларнинг 5 % касалликнинг дастлабки белгилари пайдо бўлганда дарҳол шифокорга мурожаат қилишини, 43,5 % ўзини жуда ёмон ҳис қилган тақдирдагина боришини, 49,7 фоизи эса ўз-ўзини даволаш билан шуғулланишини айтди, респондентларнинг 1,8 фоизи умуман даволанмайди.
“Aҳолида соғлом турмуш тарзини шакллантириш кимга боғлиқ?” деган саволга биз кутилган натижага эриша олмадик. Респондентларнинг 35,5 фоизи иштирокчиларнинг ўзлари соғлом турмуш тарзини кузатиб боришларини, 64,5 фоизи эса соғлом турмуш тарзини давлат томонидан қўллаб-қувватланишини айтдилар.
Хулоса. ТМA талабалари ўртасида ўтказилган сўровнома талабаларининг тиббий фаоллиги бир мунча пастлиги, яъни 43,5 % ўзини жуда ёмон ҳис қилган тақдирдагина тиббий ёрдамга мурожаат қилишини айтган бўлса, 49,7 фоизи эса ўз-ўзини даволаш билан шуғулланишини айтган. Талабаларнинг тиббий фаоллигини ошириш мақсадида улар орасида соғлом турмуш тарзини кўпроқ тарғибот қилиш лозим.
Адабиёт:
1. Касимовская Н. А. Медицинская активность студентов среднего профессионального образования и их потенциальная готовность к профессиональной деятельности в первичном звене; https://cyberleninka.ru/article/n/meditsinskaya-aktivnost-studentov-srednego-professionalnogo-obrazovaniya-i-ih-potentsialnaya-gotovnost-k-professionalnoy/viewer.
2. Пономарева Л. А., Абдукадырова Л. К., Шарипова С. А. и др. Формирование основ здорового образа жизни у школьников // Гигиена и санитария. — 2002. — № 1. — С. 44–45.
3. Ряпова Э. И., Сарчук Е. В. Изучение уровня медицинской активности у студентов медицинской академии; https://cyberleninka.ru/article/n/izuchenie-urovnya-meditsinskoy-aktivnosti-u-studentov-meditsinskoy-akademii/viewer.
4. https://klinikarassvet.ru/vzroslaya-klinika/profilakticheskaya-meditsina/
5. Медицинская активность как компонент здорового образа жизни С. Ю. Щетинина, д-р пед. наук, доцент Тихоокеанский государственный университет (Россия, г. Хабаровск) https://cyberleninka.ru/article/n/meditsinskaya-aktivnost-kak-komponent-zdorovogo-obraza-zhizni
6. https://www.journal-irioh.ru/jour/article/view/634
7. Kodaneva V. M., Shulyatiev S.Yu. State of health and lifestyle of medical students // International Research Journal. — 2016. — No. 12 (54). — URL: https://research-journal.org/archive/12–54–2016-december/sostoyanie-zdorovya-i-obraz-zhizni-studentov-medikov (date of access: 11.02.2023). — doi:10.18454/IRJ.2016.54.046
8. Lystsova N. L. Health assessment of students // Basic research. — 2015. — No. 2 (part 8). — Р. 1699–1702.
9. Pikalov S. M. Medical activity as an attitude to one's own health // Modern Society: Problems, Ideas, Innovations, 2014. Vol. 2. No. 3. pp. 27–30.
10. Schetinina S.YU. Medical activity as a component of a healthy lifestyle // International journal of the humanities and natural sciences Founders: LLC «Capital» ISSN: 2500–1000eISSN: 2500–1086.
11. Sharipova S. A., Muyassarova M. M. Studying of level of medical activity of country people // European science. — № 2 (44). — P. 79–80.